Navigace: Sedlčanka > Sedlčanské legendy > Nebožtík Vejsada

Nebožtík Vejsada

V 80. letech 20. století odešel do zaslouženého důchodu strojvůdce pan Josef Vejsada (ročník 1921). K tomuto muži se váže zajímavý životní příběh, který mi vyprávěl jeho bratr Václav povoláním kominík.

Pan strojvůdce Vejsada měl 28. září 1970 vézt motorový vůz M 262.0039 z Čerčan. Jenže osud tomu chtěl a pan Vejsada obdržel právě na tuhle směnu od strojmistra vystřídání. Byl zastoupen kolegou strojvůdcem Karlem Michálkem. Motorový vůz M 262. 0039 se pak kvůli fatální chybě výpravčích v Týnci nad Sázavou a Čerčanech nad ránem srazil mezi Poříčím nad Sázavou a Svárovem s lokomotivou T 478. 1012. Kolega Michálek zde zahynul, stejně jako tři další železničáři. Josef Vejsada se tenkrát doslova podruhé narodil a smrti těsně unikl. Po nějakém čase se zdálo, že vše bude v pořádku. Jenže nebylo. Zubatá si již pana Vejsadu vyhlédla a byla mu stále nablízku.

Po odchodu do důchodu se pan Vejsada rozhodl, že si trošku přivydělá a nastoupil na výpomoc do kamenolomu ve Voticích. Tady obsluhoval malou posunovací lokomotivu  řady T 211. Práce to nebyla těžká, šlo o přistavování prázdných vozů pod výsypku k nakládce a odvoz naložených vagonů do jen pár set metrů vzdálené stanice Votice. Pracoval zde jediný měsíc, když ho číhající smrt dostihla a sevřela nebožáka ve své ledové náruči. Nákladní automobil při manévrování k nakládce nešťastně couvl a pana Vejsadu poranil tak vážně, že záhy zemřel. Šanci narodit se potřetí již nedostal.

Následující text a fotografie pochází z webu : " Muzeum výtopna Zdice"

Tato lokomotiva nesla výrobní označení 1435 B 150, kryšpínovým řadovým označením jako T 211.0. Naše lokomotiva z výroby pod označením T 211.0128 byla předána závodu na výrobu pražců ???, kde obstarávala obsluhu zdejší vlečky, následně byla předána do Kamenolomu Votice. Během svého života prošla rekonstrukcí v podobě dosazení jiného motoru Tatra a správně měla být přeznačena na T 211.1648. Bohužel při přeznačování došlo k chybě a byla přeznačena na T 211.0648 (700 648-9).
Na podzim roku 2010 jsme ji získali pro naše muzeum jako provozní exponát darem od betonářského koncernu
ZAPA beton, provoz Kamenolom Votice. Jedná se o plně funkční lokomotivu, do budoucna bychom rádi uvedli lokomotivu do výrobního nátěru a provozovali pro potěchu návštěvníků jako technický odkaz tehdejšího československého průmyslu.

T 211.0638.JPG
© sedlcanka.netstranky.cz - vytvořte si také své webové stránky zdarma