Navigace: Sedlčanka > Oslavy traťových výročí > Pět čtvrtstoletí - 125 let

Pět čtvrtstoletí - 125 let

V tichém údivu musíme zůstat stát a obdivovat génia mužů tichých, nenápadných geometrů, kteří první stanuli na trase budoucí železnice. S použitím neuvěřitelně primitivních nástrojů: pásmo, skládací metr, trasovací latě, dřevěné kolíky a teodolit s kovovými kruhy značky Josef & Jan Frič Praha dokázali trasu budoucí dráhy vytyčit do terénu, který se později pod rukama námezdních dělníků zásadně proměnil. Mezi loukami, lesy a poli se zaskvěla dopravní stavba, která je tu s námi dodnes. Nad způsobem provádění spodní stavby zůstává z dnešního pohledu rovněž rozum stát. Lopata, krumpáč, hrábě, ruční kolečko, volský potah, sekáče a kladiva, trocha dynamitu. Žádné bagry, žádné náklaďáky, žádné sbíječky ani pěchovačky. Náspy byly hutněny bosýma nohama dělníků, kteří je za pomoci koleček naváželi. Stojí dodnes - přežily dvě války, vichřice, povodně.

Původní genius loci se zaměstnanci v nažehlených uniformách, vyleštěnými lokomotivami, přednostou se zlatými hodinkami zasunutými v kapse saka a se servilním nádražním sluhou, přenášejícím dámám krabice na klobouky a pánům přetěžké dřevěné bedny naplněné lahvemi s francouzským koňakem ke služebnímu vozu, zmizel nezadržitelně v proudu času. Pouze závan dýmu z parních lokomotiv je ještě občas cítit za mlhavého podzimního rána v sedlčanské topírně. 

Dobu dávno minulou si připomeneme 21. a 22. září 2019 kdy proběhne při příležitosti 125. výročí tratě Olbramovice - Sedlčany a depa Benešov Parní festival. Při příležitosti oslav významného jubilea vyjede na Sedlčanku několik zvláštních vlaků, vedených parními lokomotivami.
Původní nesmělá představa o jednom parním vlaku z Prahy do Sedlčan vzala za své ve chvíli, kdy se společnost Steam Story Agency rozhodla zorganizovat Parní festival. Akce to bude skutečně veliká - očekává se přes 10 tisíc návštěvníků. Těžiště festivalu bude proto v Benešově. Na Sedlčanku by se takto olbřímí akce vůbec nevešla. Odtud na okolní tratě vyjede množství zvláštních vlaků. Vlaky pojedou nejen do Sedlčan, ale i Tábora, Vlašimi, Prahy a Ledečka. Budou vedeny parními i motorovými lokomotivami. Celkem zde bude během víkendu k vidění více než 20 lokomotiv, které spolu s historickými soupravami a doprovodnými vozy přijedou z Maďarska, Rakouska, Německa, Slovenska a ČR.
Podle posledních informací, které se nadále zpřesňují, přiveze v sobotu 21. září v 9.33 do Sedlčan parní vlak legendární rakouská lokomotiva 310.23, zvaná podle siluety kotle Hrboun. (Jeho sesterská lokomotiva, u ČSD označená 375.007, tvoří již 64 let dominantu dopravní haly pražského NTM.) Budeme tak mít jedinečnou možnost spatřit v Sedlčanech čtyřválcovou rychlíkovou legendu s průměrem kol 2100 mm, vyrobenou v roce 1911.
V neděli jsou do Sedlčan naplánovány parní vlaky dva. První přiveze ve 12.30 opět Hrboun a druhý ve 14.41 bude mít v čele německou lokomotivu BR 86.1333 z roku 1939. Na nádraží v Sedlčanech bude od soboty probíhat další doprovodný program s funkční zahradní železnicí a přistaven k prohlídce bude rovněž salonní vůz Posázavského pacifiku s vystaveným modelem stanice Štětkovice v měřítku H0.
V neděli také bude ve Štětkovicích veřejnosti zpřístupněn modelářský domek a zdejší rozsáhlé kolejiště s digitálním řízením bude předváděno v provozu. Na mnohých zastávkách má proběhnout lokální program, jehož přesný rozsah bude ještě upřesněn.
V Minarticích chystají živý obraz: „Minartice zdraví dráhu“, u zastávky Vrchotovy Janovice by mělo být setkání příznivců military s odkazem na cvičiště waffen SS, které zde na jediné částečně zachované čelní rampě ve 2. světové válce vagónovalo tanky. Je možné, že některé z uvedených doprovodných akcí se neuskuteční, případně se místo nich uskuteční jiné (v jednání je např. happening ve Voračicích).
Parní festival, je nejen jedinečnou příležitostí k příjemně strávenému dni ve smyslu cesta je cíl, ale také k seznámení dětí s tím, proč se říká, že vlak dělá „ššš“. Tohle citoslovce používají všichni, ale děti vlastně vůbec nechápou proč! Na jednom místě se sejdou takové legendy železničního provozu, jakými jsou lokomotivy Pomeranč, Zelený Anton, Sergej, Bobina, Vitéza, Modrý šíp nebo Hurvínek. Ty všechny a mnohé další budou na Parním festivalu připraveny odvézt své pasažéry.
Některé z exponátů, které tu bude možné spatřit, se již na Sedlčance v minulosti objevily (Modrý šíp M 274.004 nebo Marcelka – lokomotiva 213.901). Další unikáty spatříme na vlastní oči poprvé. Například: usilovnou péčí udržovaný monumentální stroj 486.007 – zvaný Zelený Anton – přijede ze slovenské Výhrevně Vrútky, aby v neděli odvezl mimořádný rychlík Benešov – Tábor a zpět. Ve stejné trase, ovšem o den dříve, uvidíme dvojici motorových legend (Pomeranč T 678.012 a maďarskou Nohabku M61.001) s patnácti vozy nákladního fotovlaku.
Podrobné informace, včetně jízdních řádů zvláštních vlaků a tarifu, jsou na webu Steam Story Agency.

© sedlcanka.netstranky.cz - vytvořte si také své webové stránky zdarma, reklama PC fórum